پیگیری روند اجرای پنجره واحد مدیریت زمین در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر

تاریخ انتشار : 1402/05/23 - ساعت انتشار: ١٣:٠٢ - گروه خبری : اخبار استان

مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی- از اهداف اصلی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین می‌توان به تسهیل و تسریع در صدور مجوز فعالیت مرتبط با زمین اشاره کرد.امری که بر اساس ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور تا پایان سال گذشته باید کلیه دستگاه‌های مرتبط با زمین اطلاعات مکانی شان را در این سامانه بارگذاری می‌کردند تا متقاضیان مرتبط با زمین در همان زمان ثبت نام تعیین تکلیف شوند. موضوعی که به سرانجام نرسید و گفته شد تا پایان شهریور امسال بطور کامل راه اندازی خواهد شد

سوال: آقای میررجبی با شما آغاز بکنیم که بهرحال دبیر اجرایی طرح هم بودید در خصوص خود سامانه برای بینندگان توضیح بدهید که هم اکنون این منشوری که ابلاغ شده شامل چه مفادی است و ضمانت اجرای آن چیست؟
میررجبی: خوشبختانه ظرف مهلت دو ماهی که ما برابر ماده ۵ ضوابط اجرایی مدیریت زمین داشتیم که منشور پنجره واحد را تهیه بکنیم این کار را انجام دادیم و در جریان تصویب، اظهار نظر و رسیدگی دستگاه در کارگروه فراقوه‌ای قرار گرفت و خوشبختانه در مردادماه امسال با تلاشکارگروه فراقوه‌ای و همچنین ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی ابلاغ شد.
آنچه که مشخص است در منشور پنجره واحد مدیریت زمین ما اهداف را پیش بینی کردیم که اصلا هدف از راه اندازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین چیست، که اهداف بزرگی را پیگیری می‌کند سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، همین در بحث کاهش زمان پاسخگویی استعلامات، صدور مجوز‌ها، کاهش تصدی گری دستگاه‌هایی که خلط وظایف دارند و یا اقدامات موازی را انجام میدهند و همچنین در موضوع پایش اراضی که به صورت هوشمند نظارت، ارزیابی و اعلام وضعیت می‌کند به دستگاه متولی زمین در خصوص تغییر کاربری‌های غیرمجاز که اهداف بسیار بلندی به طورمبسوط در منشور پنجره واحد مدیریت زمین به آن پرداخته شده است در کنار این ما چشم انداز‌هایی را پیش بینی کردیم که اصلا ما به چه چشم اندازی نگاه می‌کنیم به کجا باید برسیم، کمیته‌هایی را پیش بینی کردیم در قالب این منشور پنجره واحد و همچنین کارگروهی را پیش بینی کردیم و ذینفعان را نام بردیم در این قالب، همچنین نظارت را پیش بینی کردیم که در چه قالبی بایدنظارت بشود شما اشاره فرمودید که ضمانت اجرایی این موضوع چیست، عرض کنم در ضوابط اجرایی که آبان پارسال ابلاغ شد مواد ۹ تا ۱۳ غیر از ماده ۱۱ که بحث برنامه و بودجه است دقیقا همه مراحل نظارتی اعم از سازمان بازرسی کل کشور، سازمان استخدامی از دیوان محاسبات کشور، دادستانی کل کشور، وزارت اطلاعات همه وظایف مشخص شده و هر دستگاهی که خدایی نکرده مقاومت بکند در خصوص اجرایی کردن ضوابط و همچنین منشور در مدت زمان مقرر، قابلیت پیگیری هم از طریق دادستانی کل کشور با اعلام سازمان منابع طبیعی به عنوان راهبر را دارد.

سوال: یعنی طبق قانون جرم انگاری شده؟
میررجبی: جرم انگاری نشده، ولی قابلیت پیگیری بعنوان ترک فعل را دارد برابر ضوابط اجرایی که ابلاغیه معاون اول ریاست جمهور هست و همچنین سازمان استخدامی کشور در بحث ارزیابی که سالانه از دستگاه‌ها می‌کند این نظارت را مرتب دارد و همچنین وزارت اطلاعات.

سوال: فکر می‌کنید ضمانت اجرایی‌ها بازدارنده است؟
میررجبی: بله بسیار بازدارنده است خوشبختانه از زمان ابلاغ ضوابط اجرایی جلسات بسیار خوب به صورت مرتب هم در سازمان منابع طبیعی، هم در ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی...

سوال: پس چرا طبق ابلاغ معاون اول تا سال گذشته اجرایی نشد؟
میررجبی: من عرض کنم که اجرایی شد، ولی آنچه که حضرتعالی اشاره می‌کنید ببینید در ضوابط اجرایی پیش بینی شده بود که تا پایان سال ۱۴۰۱ همه دستگاه‌ها بایداطلاعات خودشان را در سامانه وارد بکنند، مستحضرید سامانه پنجره واحد در ابتدای راه است هنوز به بلوغ کامل نرسیده است. خیلی دستگاه‌ها این نقشه‌های الکترونیکی را در اختیار نداشتند و پس از ابلاغ در قالب پیگیری که ما داشتیم ستاد هماهنگی داشت و جلساتی که داشتیم، خوشبختانه دوستان حرکت کردند به این موضوع برخی دستگاه‌ها شاید اطلاعات کافی از ضوابط و سیاست‌ها نداشتند آمدند در قالب جلسات هماهنگی این موضوع پیگیری شد الان وضع بسیار خوبی دارد با افتخار عرض می‌کنم الان در همه کشور سامانه درگاه متقاضیان برای صدور مجوز و همچنین اخذ استعلامات فعال است. الان ما در موضوع پایش اراضی در منشور قول دادیم و پیش از سال و امسال هم قول دادیم که تا پایان تابستان انشاالله همه استان‌ها به زیرسامانه پایش هم اتصال پیدا می‌کنند این را هم داریم پیگیری می‌کنیم انشاالله قول می‌دهیم که تا پایان شهریور این اتفاق بیفتد.

سوال: آقای میررجبی الان دستگاه‌هایی که بالاخره باید آن اطلاعات مکانی شان را ارائه می‌دادند و درسامانه بارگذاری می‌کردند کدام دستگاه‌ها هستند کدامشان تا الان متصل نشدند هنوز؟
میررجبی: خوشبختانه همه دستگاه‌ها اطلاعات را بارگذاری کردند در حد مقدوراتشان که تهیه شده بوده است اگر من بخواهم نام ببرم هم در موضوع صدور مجوز درگاه متقاضیان می‌توانم ذکر نام بکنم هم در موضوع پایش اراضی.
خوشبختانه الان تا به امروز خود سازمان منابع طبیعی کشور با افتخار عرض می‌کنم اقدامات بسیار مطلوبی انجام داده و در ارزیابی‌هایی که صورت گرفته رتبه یک را خود ما داریم هم در بحث پاسخگویی به استعلامات و هم در بحث پایش اراضی.

سوال: الان این دستگاهی که اقای پورتحویلدار که گفتند هنوز به صورت دستی گویا بعضی هایشان انجام می‌دهند این‌ها کدام دستگاه‌ها هستند؟
میررجبی: آن را هم خدمت شما عرض می‌کنم، برخی دستگاه‌ها بعنوان مثال باز عرض می‌کنم شرکت شهرک‌های صنعتی، حتما باید به درگاه صدور مجوز متقاضیان اتصال پیدا بکنند که اتصال پیدا کردند، ولی تا به الان متاسفانه صدور مجوزی از این طریق صورت نپذیرفته که ما داریم پیگیری می‌کنیم قطعا باید دوستان پاسخگو باشند یا وزارت نفت هنوز آن اهتمام لازم را برای این موضوع نداشته است.

سوال: پیگیری کردید دلیلشان چه بوده است؟
میررجبی: هنوز دلیل خاصی را به ما اعلام نکردند و در جلسه‌ای که احتمالا در شهریورماه در قالب راهبری خواهیم داشت موضوع را دوباره رصد خواهیم کرد.

سوال: می‌توانید به صورت کلی بگویید که چند دستگاه باید وصل شوند و تا الان چند دستگاه وصل نشدند؟
میررجبی: ما حدود ۱۷ نوع صدور مجوز و استعلام داریم در ۱۲ دستگاه اجرایی که هم موضوع پایش را پیگیری می‌کنند و هم موضوع صدور مجوز‌ها

سوال: از این ۱۲ دستگاه چنددستگاه اتصال پیدا کردند؟
میررجبی: همه دستگاه‌ها الان اتصال پیدا کردند، اتصال یک بحثی است ارائه خدمات از طریق ...

سوال: بله منظور همان ارائه خدمات است
میررجبی: الان عرض می‌کنم کمترین خدمات را خود شرکت شهرک‌های صنعتی دارند می‌دهند سازمان اراضی دارد خدمات را ارائه می‌کند که انشاالله امیدواریم بتواند در کاهش زمان صدور مجوز کوشش بیشتری داشته باشد سازمان ملی مسکن است که اقدامات بسیار خوبی داشته شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اقدامات بسیار خوبی انجام داده که کمتر از یک روز نسبت به صدور پاسخ استعلامات اقدام می‌کند که جای تشکر دارد و همچنین وزارت نیرو است که از وضعیت به نسبه مطلوبی برخوردار است که جا دارد که انشاالله دوستان تلاش بیشتری بکنند.

سوال: یعنی بیشتر سازمان صنایع کوچک و سازمان ملی مسکن هستند که وصل نشدند یعنی خدمات ارائه نمی‌دهند؟
میررجبی: نه عرض کردم سازمان ملی مسکن مطلوب است، ولی سازمان بعنوان مثال با سازمان اوقاف و امور خیریه جا دارد یک مقدار بیشتر تلاش بکنند برخی دستگاه‌ها مانند خود سازمان اوقاف در ابتدای امر اصلا اتصالی نداشتند شما تصور بکنید تا برج ده پارسال اتصال نداشتند در جلسات مختلفی که خدمت دوستان داشتیم، انصافا حرکت جهشی انجام دادند و بسیار خوب کار کردند یا بنیاد مسکن اتصال نداشت نقشه‌ها در قالب فایل‌های پی دی اف بود، جلسات متعددی تشکیل شد هم در سازمان منابع طبیعی، ستاد هماهنگی، الان برترین دستگاه ما بنیاد مسکن است در حوزه پاسخگویی بیشترین استعلامات هم که الان صورت می‌پذیرد از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص وقوع یا عدم وقوع ...

سوال: پس الان ضعیف‌ترین دستگاهی که الان هیچگونه خدماتی نمی‌دهد الان سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است امیدواریم این دوستان هم اقدامات لازم و آن چیزی که تکلیف شده را انجام بدهند و در این خصوص پاسخگو باشند. هستند دستگاه‌های دیگر یکه الان دارند به صورت دستی و کاغذی انجام می‌دهند؟
میررجبی: نه، ما الان یک زیرسامانه‌ای در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین ما داریم سامانه تبادل اطلاعات کاربردی که سامانه موقت است یعنی به دستگاه اعلام کردیم اگر دستگاهی خودش زیرساخت را فراهم نکرده و سامانه‌ای برای ارتباط با سامانه پنجره واحد مدیریت زمین ندارد به مدت یک سال این سامانه در اختیارش قرار می‌گیرد که از آن طریق تبادل اطلاعات بکند خوشبختانه دستگاه‌ها همکاری مطلوبی را داشتند انشاالله امیدواریم که این همکاری همانند گذشته در جهت رفاه مردم هست واقعا در جایی که مردم الان برای صدور یک مجوز در گزارش هم اشاره شد گله‌مند هستند باید به دستگاه‌های متعددی مراجعه بکنند بعضا یک مسیری را به مدت یک ماه دو ماه می‌روند و پاسخ منفی دریافت می‌کنند از طریق سامانه پنجره واحد مدیریت زمین حداقل این پاسخ منفی را می‌توانند در اسرع وقت دریافت کنند و برای صدور پاسخ مثبت می‌توانند ... و این را عرض کنم ما میانگین زمانی که در ابتدای سامانه پیش بینی کرده بودیم و با آن مواجه بودیم حول و حوش ۱۵۰ روز بود امروز باز هم با افتخار عرض می‌کنم متوسط ۲۵ روز کاهش پیدا کرده یعنی از کمتر از یک روز داریم ۸ روز داریم ۹ روز خود سازمان منابع طبیعی الان پاسخ استعلام می‌دهد.

سوال: هنوز خیلی زمان داریم تابرسیم به ابلاغیه، طبق ابلاغیه باید همان زمان ثبت نام تعیین تکلیف شود ما الان ۲۵ روز فاصله داریم.
میررجبی: بعضی درخواست‌ها نیاز به تشکیل کمیسیون دارد بعنوان مثال کمیسیون واگذاری یا کمیسیون تبصره یک ماده یک برای تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی، ما به دنبال این هستیم که انشاالله همه این کمیسیون‌ها به صورت کارتابلی بشود و برخط بتوانند عزیزان ما اعضای کمیسیون شرکت بکنند و امضای الکترونیک داشته باشند و امیدواریم که انشاالله مردم خوب و عزیزمان دستگاه‌ها کمک بکنند دعا بکنند که بتوانیم به این هدف اصلی منشور طرح برسیم.

سوال: مردم به جای خودش کمک می‌کنند، اما این هدف همت مسئولین را نیز می‌طلبد.
میررجبی: نه مردم دعا بکنند و مسئولین کمک بکنند.

سوال: این استعلام دستی مثلا کدام دستگاه‌ها هستند؟
پورتحویلدار:مثلا محیط زیست ضوابط زیست محیطی را هنوز دارد دستی به ما جواب می‌دهد، بعضا مثلا بحث راهداری هست، برخی استعلام هایش را دارد دستی به ما می‌دهد که این‌ها باید کامل بشود یا مثلا خود وزارت صمت هست.

سوال: برایشان زمان تعیین شده دیگر؟
پورتحویلدار: بله به غیر از بحث سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در سامانه ملی صدور مجوز‌ها که آن طرف قضیه است آنجا هم پاسخگو هستند و تعهد دادند آنجا برای انجام کارشان، یعنی فقط از سمت پنجره واحد مدیریت زمین نیست، ولی خدا را شکر در سازمان امور اراضی با اتفاق خوبی که الان خیلی از متقاضیان را می‌توانیم مشخص بکنیم متقاضیانی که مدارکش کامل نیست سند مالکیتش درست نیست یا موافقت اصولی نتوانسته درست اخذ بکند و بیاورد یا طرح‌هایی دارد که اصلا قابلیت تغییر کاربری وجود ندارد ما همان اول به ایشان پاسخ منفی را می‌دهیم که تکلیفش را بداند که بداند که مسیر دیگری که باید طی کند بداند که چه کاری باید انجام دهد.

سوال: یکسری از گزارش‌های میدانی بود که بالاخره بعضی از دستگاه‌های اجرایی بابت پاسخ به استعلامات متقاضیان طلب وجه نقد می‌کنند این اصلا قانونی است؟
میررجبی: من مرتب در مصاحبه‌های مختلف گفتم در بخشنامه‌های مختلف هم ابلاغ کردیم نه ما حتی ستاد هماهنگی جناب اقای یزدی ابلاغ کردند هرگونه اخذ وجهی در قالب صدور مجوز و یا پاسخ استعلام در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین ممنوع است.

سوال: اگر کسی شکایت داشت کجا مراجعه کند؟
میررجبی: می‌تواند در خود پرتال سامانه ورود کند ما الان تا به امروز چیزی حدود ۱۳ هزار پاسخ به متقاضیانی دادیم که به هر دلیلی مراجعه کردند برای گفتگوی برخط آنجا گزارش را ثبت بکنند.

سوال: گزارش داشتید در این خصوص؟
میررجبی: نه من گزارشی نداشتم، ولی همکاران بعضا ...

سوال: یعنی اصلا هیچ گزارش شکایت از گرفتن وجه نقد نداشتید؟
میررجبی: نه من نداشتم، فقط من شنیدم که برخی دستگاه‌ها دارند این کار را انجام می‌دهند، سریعا صدور بخشنامه شد، خوشبختانه آن دستگاه هم تمکین کرد ما بعنوان مثال عرض می‌کنم خود سازمان منابع طبیعی کشور از طریق دفاتر پیشخوان صدور پاسخ استعلام می‌کرد ما اخذ وجهی نمی‌کردیم دفاتر پیش بینی کرده بودند اخذ وجهی را داشتند از زمانی که در قالب سامانه پنجره واحد مدیریت زمین دارد این پاسخ استعلام صورت می‌پذیرد دقیقا رایگان است و از همه دستگاه‌ها هم استدعا می‌کنیم که نهایت همکاری را در این خصوص داشته باشند.

سوال: اگر کسی شکایتی کرد و وجه نقد گرفتند وجه نقد را به ایشان بر می‌گردانید؟
میررجبی: باید برگردد آن دستگاه تکلیف دراد که برگرداند هرگز اجازه چنین دریافتی را و اصلا مطالبه یک چنین وجهی را در قالب سامانه پنجره واحد مدیریت زمین برای چه صدور مجوز و پاسخ به استعلامات ندارند.

سوال: امیدواریم آن هم سریع تعیین تکلیف شود. آقای میررجبی فکر می‌کنید تا شهریور طبق ابلاغیه معاون اول بلافاصله بعد از درخواست و ثبت نام و این‌ها تعیین تکلیف بشود؟
میررجبی: ما تمام تلاش مان را داریم می‌کنیم انصافا حقیر وظیفه اصلی من شاید در سازمان منابع طبیعی تنها این نباشد، چون در ضوابط اجرایی پیش بینی شده بود بدون توسعه تشکیلات سازمان منابع طبیعی راهبری بکند یکی از وظایف من در کنار سایر وظایف خطیری که در سازمان منابع طبیعی داریم و شما و بینندگان عزیز هم مستحضرند در بحث حفظ صیانت از عرصه‌های ملی این هست، ولی انصافا شبانه روز من خودم دارم تلاش میکنم نه به خاطر این برنامه قول می‌دهیم که انشاالله حداقل تا پایان شهریورماه تا پایان تابستان تمام استان‌ها در زیرسامانه پایش حداقل در یک پهنه اتصال بدهیم که خدایی نکرده حرف یا سخن بیهوده‌ای نزده باشیم.

سوال: پس با آن تکلیف قانونی تان یک مقدار فاصله دارد.
میررجبی: من خواهشم این است که من واقعا از رسانه ملی تشکر می‌کنم هر جا که رسانه ملی ورود پیدا کرد برای یک موضوع بسیار با اهمیتی مانندهمین سامانه پنجره واحد مدیریت زمین موفق بود این جا هم عنایت بکند من خودم عادت دارم همیشه نیمه پر لیوان را نگاه می‌کنم جنبه مثبت را نگاه می‌کنم، امیدوارم انشاالله با امیدی که به مردم خوب عزیزمان می‌دهیم بتوانیم که در قالب سامانه پنجره واحد اتفاقات خوبی شاهد باشیم خیالتان راحت باشد.

سوال: انشاالله بهرحال مردم دوست دارند وقتی یک خبری می‌آید یک ابلاغیه‌ای می‌آید حتما عملیاتی بشود که بهرحال این می‌تواند پیامد‌های بسیار مثبتی داشته باشد
میررجبی: آنچه که وظیفه ما است به فرمایش رهبر کبیر انقلاب مامور به وظیفه هستیم که انشاالله نتیجه هم نتیجه خوبی باشد.

نسخه چاپی

ارسال به دوست

 


خروج